Η Ιστορία της Ι.Μ.Κοιμήσεως Θεοτόκου στο Ντονμπάς.
Το Ιερό Μοναστήρι Κοιμήσεως της Θεοτόκου (Αγίου Βασιλείου και Αγίου Νικολάου) βρίσκεται στο χωριό Νικόλσκογιε (Nikolskoye), στην περιοχή της Βολνοβάχα (Volnovakha) στο Ντονμπάς.
Ο ιδρυτής της μονής, αρχιμανδρίτης Ζωσιμάς (κατά κόσμον Ιβάν Σοκούρ), ο οποίος απεβίωσε το +2002, θεωρείται από τους ορθοδόξους πιστούς ως ένας διορατικός γέροντας. Είχε προβλέψει με ακρίβεια τη στρατιωτική σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Χρησιμοποιούσε τη φράση ότι «μια πύρινη άμαξα θα κυλήσει από το Κίεβο προς τα ανατολικά». Στη διαθήκη του εξέφρασε την ακλόνητη πίστη του ότι στο μέλλον θα έρθουν φωτεινοί καιροί ενότητας μεταξύ των δύο λαών.
Πριν από τον θάνατό του, ο πατέρας Ζωσιμάς έδωσε συγκεκριμένες οδηγίες για την ανοικοδόμηση της μονής, οι οποίες αποδείχθηκαν σωτήριες. Έδωσε εντολή για την κατασκευή του Καθεδρικού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου (αντίγραφο του ομώνυμου ναού στο Κρεμλίνο της Μόσχας), αλλά με την προσθήκη ενός μεγάλου υπόγειου ναού. Κατά τη διάρκεια των σφοδρών βομβαρδισμών 2,5 χρόνια, ο υπόγειος αυτός ναός λειτούργησε ως ασφαλές καταφύγιο. Στο μοναστήρι βρήκαν προστασία συνολικά 500 άνθρωποι (200 μοναχοί και μοναχές, καθώς και 300 λαϊκοί)!
Η μονή βρέθηκε ακριβώς πάνω στη γραμμή του μετώπου και υπέστη τεράστιες καταστροφές. Μονάδες Ουνιτών ήταν σταθμευμένες εκεί και έριχναν χειροβομβίδες από drones στους μοναχούς για να τους αναγκάσουν να εγκαταλείψουν το μοναστήρι. Όπως μας εξιστορούν αδελφοί μοναχοί οι οποίοι νοσηλεύτηκαν σε νοσοκομεία της Ρωσίας, αν π.χ. απλώς, ένας μοναχός άφηνε το καταφύγιό για να πάει, ας πούμε, στην εκκλησία ή την κουζίνα, οι Ουνίτες του έριχναν μια χειροβομβίδα με τη χρήση drones από ψηλά. Αρκετοί μοναχοί και δόκιμοι σκοτώθηκαν, ολόκληρο το μοναστήρι καταστράφηκε, αλλά συνεχίζουν να ζουν και να προσεύχονται εκεί.
Μόνο ο κεντρικός ναός δέχθηκε 25 απευθείας χτυπήματα από βλήματα, ενώ χρησιμοποιήθηκαν και πύραυλοι HIMARS. Παρά τους βομβαρδισμούς, 55 άτομα αρνήθηκαν να εγκαταλείψουν τη μονή, εκ των οποίων οι 45 κατάφεραν να επιζήσουν.
Οι λειτουργίες δεν σταμάτησαν ποτέ να τελούνται στον υπόγειο ναό.
Το παρεκκλήσι όπου βρίσκεται ο τάφος του γέροντα Ζωσιμά παρέμεινε σχεδόν ανέπαφο, καθώς οι πύραυλοι απέκλιναν την τελευταία στιγμή.
Στο μοναστήρι επικρατεί πλέον σχετική ηρεμία και έχουν ξεκινήσει εκτεταμένες εργασίες αποκατάστασης από μοναχούς και εθελοντές.
Πηγή: https://rg.ru/…/osnovannyj-batiushkoj-zosimoj-monastyr…


